Wij zien gastvrijheid als de essentiële sleutel voor een geweldige ervaring. Of je als gast nu een evenement organiseert, een vergadering bijwoont of in ons hotel verblijft, we streven ernaar om eenieder warm te verwelkomen en alle behoeften op maat te vervullen. In deze blog delen we onze benadering van gastvrijheid en bieden we mooie inzichten die je kunnen helpen om jouw organisatie naar een hoger niveau te brengen. Immers: wat je core business ook is, door dat kleine beetje extra aandacht, maak je een aantoonbaar verschil. Ready? Let’s go!
Blog: De kunst van gastvrijheid; wat betekent het voor ons?


We leggen de basis van onze dienstverlening op drie pijlers: gastvrijheid, flexibiliteit en oprechte interesse in onze gasten. Geen verzoek is ons te gek en we gaan tot het uiterste om onze gasten te helpen. Veel waarde wordt gehecht aan kleine gebaren zoals een glimlach en een bedankje, omdat we geloven dat deze details het verschil maken. Onze onverdeelde aandacht is gericht op het achterlaten van een blijvende indruk. “Het komt op de details aan,” zoals men zo mooi zegt. Hou dit in ‘t achterhoofd voor je eigen organisatie. Door aandacht te besteden aan de kleine dingetjes en oprecht geïnteresseerd te zijn, kun je een te gekke ervaring creëren voor je doelgroep en een blijvende indruk nalaten.
Altijd een stap verder gaan, ofwel: niet alleen voldoen aan de directe behoeften van onze gasten, maar ook proactief zijn en een oplossing bieden nog voordat ze zich bewust zijn van een andere behoefte. We spelen in op zowel de expliciete als de verborgen wensen van onze gasten. Een oprechte glimlach, een warme sfeer, een persoonlijke benadering – het zijn die details die het verschil maken en iemands dag kunnen maken. Door je te verplaatsen in de schoenen van je doelgroep, wordt jouw product of dienst onmisbaar.


De kracht van feedback en voortdurende verbetering! We moedigen al onze gasten aan om recensies achter te laten op websites zoals (in het geval van onze sector) MeetingReview, zodat we precies weten welk sentiment er speelt en hoe we daarvan kunnen leren. Reviews worden intern gedeeld en besproken. Elk stukje feedback zien we als een waardevolle kans om te groeien en onszelf af te vragen: “Hoe kunnen we in de toekomst nóg beter worden?” Zie de mening van jouw klant of gast niet als een aanval, maar als de meest waardevolle hulpbron die je kan krijgen.
Tel tot tien, maar wees ook duidelijk! Een enorme domper voor een gast (of klant) kan zijn dat de verwachtingen niet goed zijn gemanaged. Wees altijd helder, maak geen loze beloften en doe wat je belooft. Bij Congrescentrum B&I proberen we altijd zo transparant en duidelijk mogelijk te zijn over de aanpak, kosten, mogelijkheden en planning. Het is meer waardevol om te werken aan een goede relatie, dan een eenmalige afname. Maar mocht het zo zijn dat er frustratie ontstaat: blijf rustig. Het is een ware kunst om een vervelend sentiment om te keren, maar streef altijd naar een ‘eind goed, al goed’.

Gastvrijheid en aandacht: de sleutel tot succes – in welke branche je ook zit. Door aandacht te besteden aan kleine details, kun je een blijvende indruk achterlaten. Ga altijd een stap verder en anticipeer op de behoeften van je doelgroep. Feedback is waardevol, en niet iets om bang voor te zijn. Wees transparant. Altijd. En als er toch frustraties ontstaan? Blijf rustig en ga voor een positieve uitkomst.
Immers: wat je aandacht geeft, groeit.