Incentives voor het schrijven van reviews: wel of niet doen?

Als we Daniel Craig (Reknown) en Nellie Akalp (Mashable) mogen geloven is er niets mis met het geven van een incentive voor een review. Mensen nemen immers de tijd om een recensie te schrijven.

Onlangs sprak ik met 2 locaties in Nederland die ook het middel incentives toepassen om reviews te verkrijgen:

Bouw & Infra Park - Harderwijk

Het congrescentrum op het Bouw & Infra Park is in februari gestart met een reviewactie. Deze actie loopt tot 1 januari 2017. Op de vraag waarom een incentive actie antwoordt PR verantwoordelijke Karlien Lodewijk: “we bestaan dit jaar 10 jaar en we willen iets voor de gasten doen”. Ze vervolgt: “Iedereen die een review schrijft op MeetingReview.com en zijn of haar visitekaartje achterlaat in de speciale boxen maakt kans om het hele factuurbedrag van hun bijeenkomst terug te winnen. Op beide receptiebalies zijn iPads geïnstalleerd en daarop is standaard de MeetingReview-app geopend, waardoor gasten makkelijk een review kunnen achterlaten”.

De 1e winnaar is inmiddels bekend gemaakt, de trekking was op 7 maart. Dianne Bleeker van Bleeker Training en Advies heeft het factuurbedrag van € 776,25 retour gekregen. Mw. Bleeker is een regelmatig terugkerende gast en is blij verrast met de winst.

“Reviews zorgen dat onze locatie in the picture komt en leveren waardevolle informatie op. Ze  verhogen tevens de betrouwbaarheid van onze locatie. We kunnen zelf hard roepen dat we heel goed zijn maar dan is het een soort ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’. Door reviews te verzamelen van onze gasten stimuleert het andere locatiezoekers ook weer om bij ons te komen. Daarnaast is het een mooie marketingtool. Reviews worden gedeeld op sociale media, op onze website en op offertes gebruiken we de reviews om potentiële gasten te laten zien wat onze sterke punten zijn”, aldus Karlien.

Wat is je belangrijkste tip voor andere locaties?

Karlien: “Het succes van deze actie valt en staat met het stimuleren van onze medewerkers in de operatie. Zij hebben het directe contact met onze gasten en moeten ze wijzen op de actie en ze vragen om een review. Dat is natuurlijk best spannend om iemand te vragen wat je van de locatie vindt. Het is leuk om te zien hoe elke review met gejuich wordt ontvangen.”

Restaurant Zuiver – Utrecht

Judith Prins is marketing manager bij Brothers Horeca Groep (BHG). Voor de locaties Restaurant Zuiver in Utrecht & Down Under in Nieuwegein zijn ze met een incentiveactie gestart. De actie heeft in korte tijd al 7 reviews opgeleverd.

“Bij BHG hechten we veel waarde aan de mening van onze gasten en klanten. Wij streven er elke dag naar om onze gasten het hoogste niveau van gastvrijheid en kwaliteit te bieden. Wij doen dit door (onder andere) goed naar feedback te luisteren”, aldus Judith.

Prins: “Voor nieuwe klanten zijn reviews bepalend in de keuze van een locatie, daarom stimuleren wij het plaatsen van reviews op MeetingReview en onze eigen kanalen. Zakelijke relaties die een review plaatsen op MeetingReview belonen wij met een vergadervoucher ter waarde van €50,-, deze voucher kunnen zij inleveren bij hun volgende boeking.”

Conclusie

Het inzetten van een incentive om reviews te verkrijgen is zeker het overwegen waard. Belangrijk blijft dat iedere reviewer gelijke kans maakt en er geen onderscheid is tussen de beloning voor een positieve of kritische recensie.

Bron: Meeting Magazine, 10 maart 2016
Auteur: Marco Kole, MeetingReview.com

Reviewactie
194