Blog: Mijn belang bij een goede infrastructuur

Zodra ik in Harderwijk en omstreken voor het eerst met iemand een gesprek aanknoop is, door mijn niet te missen accent, meestal de eerste vraag of ik wel in de regio woon. Nee, ik kom uit Losser. Een aantal gesprekspartners, vermoedelijk bekend met de uitspraak maar meestal niet met de betekenis, vult dan vanzelf aan: ‘en ik weet van niks’ of kent de Johma (reclame) uit Losser. Voor degenen waar er nog geen belletje gaat rinkelen geef ik aan dat Losser nog ten oosten van Enschede ligt tegen de Duitse grens aan. Daar heeft ook meteen de uitspraak over Losser (ik weet van niks) mee te maken, als grensgemeente is er in het verleden een roemruchtige reputatie opgebouwd als smokkelaarsdorp.

N.B. Uiteraard is het Twents of het Nedersaksisch geen accent, maar een dialect en zelfs de enige officieel erkende streektaal in Nederland, maar laat ik daar verder niet over uitweiden.

Een enkeltje Losser-Harderwijk is 113 km. Wat een eind rijden! Hoe lang doe je daar over? Bij normaal verkeer zo’n 75 minuten. Zonder goede infrastructuur is dat niet te doen. Ondanks dat we het idee hebben vaker wél dan niet in de file te staan, heeft Nederland volgens het World Economic Forum het op één na beste wegennet van de wereld. Net als dat de uitspraak of gevoel dat het in Nederland altijd regent onjuist is (kijkt u eens op www.hetregentbijnanooit.nl), staan we ook veel minder in de file dan we zelf denken. Het is nu eenmaal ons brein dat zich negatieve ervaringen beter lijkt te herinneren dan positieve.

Ben ik dan de uitzondering, uiteraard niet, misschien klaag ik wel het hardst als er weer een file staat of het buiten weer eens regent. Het gaat erom dat we ook de positieve kanten belichten. We hebben een uitmuntende infrastructuur met onze wegen, sporen, waterwegen, fietspaden en tegenwoordig fietssnelwegen voor de E-bikerijders onder ons. Zijn er dan geen knelpunten? Uiteraard zijn die er, op de weg zijn het vaak de knooppunten. Ondanks dat het nu tijdelijk tot meer file leidt ben ik er erg blij mee dat men is gestart met het verbeteren van het knooppunt Beekbergen en de verbreding van de A1. Op de website www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projectenoverzicht/uitbreiding-a1-oost wordt er middels een film goed geïllustreerd wat de problemen en kansen zijn van de A1. Problemen: benoem, analyseer en los ze op! Niet enkel door meer asfalt, maar ook door innovatie zoals zelfrijdende auto’s, flexibiliteit van werktijden/werkplekken, verbeteren van het openbaar vervoer en het stimuleren van op je (E-)fiets naar het werk gaan. Je kan de fietsers bijvoorbeeld in het zonnetje zetten tijdens de nationale fiets naar je werkdag (dit jaar op 18 mei)!

Als werknemer van Bouw & Infra Park (o.a. de locatie waar de wegenbouwers van de toekomst worden opgeleid door het SOMA College) ben ik doordrongen van het belang van goed opgeleid personeel dat ook in de toekomst er voor kan zorgen dat we onze toppositie in de wereld kunnen behouden en ik met veel plezier in de auto, elektrische zelfsturende auto of een ‘the Jetsons-achtige’ hovercraft blijf stappen!
 



3 april 2017 - Robin Idzes - Manager Vastgoed & Parkbeheer bij Bouw & Infra Park B.V. in Harderwijk
Lees hier meer over deze unieke locatie voor bedrijfshuisvesting en congressen/evenementen in Harderwijk

Robin Idzes
194